Bendravimo internetu etiketas (RFC 1855: Netiketo taisyklės)
Parašytas: 2011 Sau 04 , 22:26
Bendravimo internetu etiketas (netiketas) sukurtas 1995 metais, taigi kaikuriais aspektais gali būti pasenęs, tačiau esminiai dalykaii išliko tie patys.
3.0 Bendravimas „vienas – grupei“
Bet kada bendraujant su grupe žmonių, galioja ir bendravimo „vienas – vienam“ taisyklės. Juk bendrauti su žmonių grupe laiškais, tai praktiškai tas pats, kas bendrauti su vienu žmogumi, tik tiek, kad taip galima įžeisti kur kas daugiau žmonių. Todėl svarbu kiek galima daugiau žinoti apie žmones, su kuriais bendraujate.
3.1 Patarimai vartotojui
3.1.1 Bendri patarimai konferencijoms
Prieš rašydami ką nors į konferenciją, skaitykite ją mažiausiai porą mėnesių. Taip jūs suprasite konferencijos kultūrą.
Nekaltinkite sistemos administratoriaus dėl vartotojų elgesio.
Nepamirškite, kad daug žmonių skaitys jūsų laišką, įskaitant jūsų dabartinį arba būsimą vadovą. Sekite ką rašote. Taip pat prisiminkite, kad konferencijos laikas nuo laiko archyvuojamos ir jūsų žodžiai gali būti ilgą laiką saugomi visiems prieinamoje vietoje.
Supraskite, kad asmenys kalba tik už save, o ne už savo organizacijas (nebent tai būtų konkrečiai paminėta).
Prisiminkite, kad ir paštas ir konferencijos naudoja sistemos resursus. Laikykitės jų naudojimosi taisyklių.
Žinutės ir straipsniai turi būti trumpi ir į temą. Neklaidžiokite toli nuo temos, neburbėkite ir nesiųskite žinučių vien tik tam, kad parodytumėte kitų žmonių rašybos ar skyrybos klaidas. Tai labiau nei kiti požymiai išduoda, kad jūs – pradedantis vartotojas.
Tema (subject) turi atitikti grupės nuostatas.
Klastojimas ir pokštavimas nelaikomi pageidautinais.
Kai kuriose konferencijos reklama pageidaujama, o kitose – NE! Tai dar viena priežastis, kodėl prieš rašant reikia pažinti auditoriją. Reklama, neatitinkanti temos beveik garantuoja, kad jūs gausite gausybę piktų laiškų.
Jei jūs siunčiate atsakymą, būtinai apibendrinkite originalą laiško viršuje, įtraukite tik tiek teksto, kiek yra būtina konteksto nurodymui. Taip vartotojai supras, apie ką eina kalba. Kadangi „NetNews“ darbo stotys keičiasi laiškais viena su kita, įmanoma, kad jūs iš pradžių pamatysite atsakymą, ir tik vėliau – klausimą. Kontekstas padės visiems. Bet neįterpinėkite viso originalo!
Vėlgi, nepamirškite prie laiško pridėti savo parašą. Taip jūs užtikrinsite, kad visi matys, kas siuntė šį laišką, ir žinos kaip su jumis susisiekti.
Atsargiai atsakinėkite į laiškus. Dažnai atsakymai siunčiami į konferenciją. Jūs galite netyčia išsiųsti asmeninį atsakymą daugeliui žmonių, taip suerzindamas(a) visus susijusius asmenis. Geriausia parašyti adresą, o ne spausti „reply“.
Pristatymo pranešimai, nepristatymo pranešimai, atostogų programos nėra visiškai standartizuotos ir nevisada atsparios klaidoms prie interneto prijungtose sistemose. Jie nepageidaujami, kai siunčiami į konferencijas, o ir kai kurie asmenys pristatymo pranešimus laiko skverbimusi į jų asmeninę laisvę. Vienu žodžiu – nenaudokite jų.
Jei pastebėjote, kad asmeninis laiškas nuėjo į konferenciją, nusiųskite atsiprašymą ir į konferenciją, ir tam asmeniui, kuriam buvo skirtas laiškas.
Jei nesutinkate su vieno žmogaus nuomone, siųskite laiškus asmeniškai jam. Jei su tuo žmogumi diskutuojate tema, kuri gali būti įdomi visai konferencijai, galite vėliau į konferenciją nusiųsti jūsų asmeninių diskusijų apibendrinimą.
Neįsivelkite į barnius. Nei rašykite, nei atsakinėkite į kurstomus laiškus.
Atsargiai elkitės su „monospace“ (vienodo raidžių pločio) šriftais. Skirtingose sistemose ir skirtingose pašto programose jie matysis nevienodai.
Yra daug, įvairiausių temų konferencijų. Jos atstovauja įvairius gyvenimo stilius, religijas ir kultūras. Nepriimtina siųsti laišką į konferenciją vien tam, kad pasakytumėte, jog nesutinkate su konferencijos dalyvių nuomone. Jūs galite naudoti specialią programinę įrangą, atrenkančią ir panaikinančią jums nepriimtinus laiškus.
Orginalus tekstas paimtas iš RFC 1855: Netiketo taisyklės
Lietuviškas vertimas: Tomas Straupis
3.0 Bendravimas „vienas – grupei“
Bet kada bendraujant su grupe žmonių, galioja ir bendravimo „vienas – vienam“ taisyklės. Juk bendrauti su žmonių grupe laiškais, tai praktiškai tas pats, kas bendrauti su vienu žmogumi, tik tiek, kad taip galima įžeisti kur kas daugiau žmonių. Todėl svarbu kiek galima daugiau žinoti apie žmones, su kuriais bendraujate.
3.1 Patarimai vartotojui
3.1.1 Bendri patarimai konferencijoms
Prieš rašydami ką nors į konferenciją, skaitykite ją mažiausiai porą mėnesių. Taip jūs suprasite konferencijos kultūrą.
Nekaltinkite sistemos administratoriaus dėl vartotojų elgesio.
Nepamirškite, kad daug žmonių skaitys jūsų laišką, įskaitant jūsų dabartinį arba būsimą vadovą. Sekite ką rašote. Taip pat prisiminkite, kad konferencijos laikas nuo laiko archyvuojamos ir jūsų žodžiai gali būti ilgą laiką saugomi visiems prieinamoje vietoje.
Supraskite, kad asmenys kalba tik už save, o ne už savo organizacijas (nebent tai būtų konkrečiai paminėta).
Prisiminkite, kad ir paštas ir konferencijos naudoja sistemos resursus. Laikykitės jų naudojimosi taisyklių.
Žinutės ir straipsniai turi būti trumpi ir į temą. Neklaidžiokite toli nuo temos, neburbėkite ir nesiųskite žinučių vien tik tam, kad parodytumėte kitų žmonių rašybos ar skyrybos klaidas. Tai labiau nei kiti požymiai išduoda, kad jūs – pradedantis vartotojas.
Tema (subject) turi atitikti grupės nuostatas.
Klastojimas ir pokštavimas nelaikomi pageidautinais.
Kai kuriose konferencijos reklama pageidaujama, o kitose – NE! Tai dar viena priežastis, kodėl prieš rašant reikia pažinti auditoriją. Reklama, neatitinkanti temos beveik garantuoja, kad jūs gausite gausybę piktų laiškų.
Jei jūs siunčiate atsakymą, būtinai apibendrinkite originalą laiško viršuje, įtraukite tik tiek teksto, kiek yra būtina konteksto nurodymui. Taip vartotojai supras, apie ką eina kalba. Kadangi „NetNews“ darbo stotys keičiasi laiškais viena su kita, įmanoma, kad jūs iš pradžių pamatysite atsakymą, ir tik vėliau – klausimą. Kontekstas padės visiems. Bet neįterpinėkite viso originalo!
Vėlgi, nepamirškite prie laiško pridėti savo parašą. Taip jūs užtikrinsite, kad visi matys, kas siuntė šį laišką, ir žinos kaip su jumis susisiekti.
Atsargiai atsakinėkite į laiškus. Dažnai atsakymai siunčiami į konferenciją. Jūs galite netyčia išsiųsti asmeninį atsakymą daugeliui žmonių, taip suerzindamas(a) visus susijusius asmenis. Geriausia parašyti adresą, o ne spausti „reply“.
Pristatymo pranešimai, nepristatymo pranešimai, atostogų programos nėra visiškai standartizuotos ir nevisada atsparios klaidoms prie interneto prijungtose sistemose. Jie nepageidaujami, kai siunčiami į konferencijas, o ir kai kurie asmenys pristatymo pranešimus laiko skverbimusi į jų asmeninę laisvę. Vienu žodžiu – nenaudokite jų.
Jei pastebėjote, kad asmeninis laiškas nuėjo į konferenciją, nusiųskite atsiprašymą ir į konferenciją, ir tam asmeniui, kuriam buvo skirtas laiškas.
Jei nesutinkate su vieno žmogaus nuomone, siųskite laiškus asmeniškai jam. Jei su tuo žmogumi diskutuojate tema, kuri gali būti įdomi visai konferencijai, galite vėliau į konferenciją nusiųsti jūsų asmeninių diskusijų apibendrinimą.
Neįsivelkite į barnius. Nei rašykite, nei atsakinėkite į kurstomus laiškus.
Atsargiai elkitės su „monospace“ (vienodo raidžių pločio) šriftais. Skirtingose sistemose ir skirtingose pašto programose jie matysis nevienodai.
Yra daug, įvairiausių temų konferencijų. Jos atstovauja įvairius gyvenimo stilius, religijas ir kultūras. Nepriimtina siųsti laišką į konferenciją vien tam, kad pasakytumėte, jog nesutinkate su konferencijos dalyvių nuomone. Jūs galite naudoti specialią programinę įrangą, atrenkančią ir panaikinančią jums nepriimtinus laiškus.
Orginalus tekstas paimtas iš RFC 1855: Netiketo taisyklės
Lietuviškas vertimas: Tomas Straupis